Ebooki Impulsu w serwisie ibuk.pl
Zobacz i przekonaj się jak kupić nasze książki w wersji elektronicznej ibuk * możliwość zakupu naszych książek nawet na 24 godziny! * dostęp semestralny + 100 stron wydruku * dostęp miesięczny + 60 stron wydruku * dostęp tygodniowy + 20 stron wydruku * dostęp dobowy + 10 stron wydruku + druga doba gratis * dostęp dobowy + druga doba gratis http://impulsoficyna.com.pl/pliki/2011.06/instrukcja.pdf zapraszamy! ...
2011-07-01
Fatimska 53 B
31-831 Kraków
woj. małopolskie
powiat krakowski
tel: 12-422-41-80
tel: 12-422-59-47
fax: 12-422-41-80
Firma jeszcze nie poleca innych.
Firma jeszcze nie jest polecana. |
Informacje o produkcie
Chowanna (myśli wybrane)
34.80 zł /egz.
Opis:
Bronisław Ferdynand Trentowski, Komentarz, wybór i opracowanie: Wiesław Andrukowicz
Chowanna (Myśli wybrane)
"Chowanna" jest kompendium wskazówek na temat wychowania, kształcenia dzieci, a także stanowi pierwszą publikację polską, w której możemy znaleźć historię myśli pedagogicznej. Dzieło Trentowskiego w myśl jego teorii filozoficznej (są 3 światy - realny, idealny i boski, czyli rzeczywisty) dzieli się na 3 części.
"Chowanna" powstaÅ‚a w wyniku nacisku opinii publicznej w jego ojczystym kraju. Na zapisanie książki miaÅ‚a też wpÅ‚yw inteligencja poznaÅ„ska, która staraÅ‚a siÄ™ zapewnić Trentowskiemu źródÅ‚o dochodu na obczyźnie. Trentowski pragnÄ…Å‚ również przez swoja książkÄ™ wskazać swym rodakom drogÄ™ do niepodlegÅ‚oÅ›ci. Zwrócić uwagÄ™ na znaczenie poziomu moralnego jak i intelektualnego narodu. W "Chowannie" widać także filozofiÄ™ ruchu umysÅ‚owego rozwijajÄ…cego siÄ™ w Wielkim KsiÄ™stwie PoznaÅ„skim... Prezentowana książka pierwotnie miaÅ‚a być jedynie swoistym suplementem do pracy habilitacyjnej – Szlachetny pożytek. O filozoficznej pedagogice BronisÅ‚awa F. Trentowskiego, nawiÄ…zujÄ…cym do dwusetnej rocznicy urodzin autora Chowanny. Ogrom niedajÄ…cych siÄ™ Å‚atwo uporzÄ…dkować myÅ›li i wÄ…tków z wszystkich tekstów Trentowskiego sprawiÅ‚, że chcÄ…c zapanować nad tym żywioÅ‚em, autor prezentowanej ksiÄ…ski musiaÅ‚ ograniczyć siÄ™ tylko do tekstu Chowanny, a wÅ‚aÅ›ciwie do tych fragmentów, które nie tyle wynikajÄ… z szczególnych zainteresowaÅ„ WiesÅ‚awa Andrukowicza filozofiÄ… pedagogicznÄ…, co wiążą siÄ™ z jego, życiodajnÄ… obsesjÄ… ich treÅ›ciÄ…. Dlatego autor zdaje sobie w peÅ‚ni sprawÄ™ z tego, że zaproponowany wybór myÅ›li nie może być caÅ‚kowicie niezależny od wybierajÄ…cego i niewinny, a zatem musi być obarczony, jak napisaÅ‚ w „Przedmowie” Lech Witkowski, jakÄ…Å› (nie)Å›wiadomoÅ›ciÄ… „skali niebezpieczeÅ„stwa szkody, jaka może, a nawet musi przynieść w dopeÅ‚nieniu pożytku wyboru w celu przeÅ‚amania nieobecnoÅ›ci caÅ‚oÅ›ci”. Czy warto zaryzykować taki eksperyment myÅ›lowy?
Mimo wszystko WiesÅ‚aw Andrukowicz uważa, że warto, nie tylko ze wzglÄ™du na „wymowne milczenie” różnych Å›rodowisk akademickich wobec faktu kilku okrÄ…gÅ‚ych rocznic, bÄ…dź co bÄ…dź najwiÄ™kszego filozofa i pedagoga w naszym kraju, lecz przede wszystkim dlatego, że kompromitujÄ…ca jest nie tyle jego nieobecność we współczesnych dyskursach (nie tylko filozofów i pedagogów, ale także socjologów, psychologów, politologów, a nawet teologów), ile wÅ‚aÅ›nie niedowartoÅ›ciowana obecność. WychodzÄ…c naprzeciw tym brakom, zwÅ‚aszcza problemowi rewitalizacji styku historii myÅ›li pedagogicznej i najnowszych teorii pedagogicznych, z niezgodÄ… na codzienność funkcjonowania zamkniÄ™tych enklaw historyków i teoretyków, ale z odpowiedzialnoÅ›ciÄ… docenienia potrzeby spajania wÅ‚asnych myÅ›li z myÅ›lami klasyków, przyjmujÄ…c, że rozumienie jest sposobem istnienia, przedstawiam Czytelnikowi wrażliwemu na kontakt z dziedzictwem kulturowym tÄ™ garść myÅ›li klasyka i jego komentatorów. […] WiesÅ‚aw Andrukowicz
|
|